Відкрита артеріальна протока (ВАП)

Вроджена вада серця: Відкрита артеріальна протока (ВАП)

В утробі матері дитина не дихає легенями, оскільки отримує кисень через плаценту.

Артеріальна протока – це судина, яка є у всіх немовлят ще в утробі матері, що дозволяє крові обходити шлях до легень;  через неї кров тече з легеневої артерії в аорту.

Відкрита артеріальна протока (ВАП)

Коли дитина народжується і пуповина перерізається, легені стають необхідними для дихання. Вони наповнюються кров’ю, а артеріальна протока зазвичай закривається протягом перших годин життя.

Однак, іноді, артеріальна протока не закривається самостійно.  Це називається відкритою артеріальною протокою.

Особливо це характерно для недоношених дітей, але зустрічається і у доношених немовлят.

Діагностика відкритої артеріальної протоки

Залежно від розмірів протоки, лікар почує характерний машинний шум під час аускультації, наявність клінічних ознак серцевої недостатності також залежить від розміру протоки.

Переважно діти не мають клінічних симптомів, але можуть частіше хворіти респіраторними захворюваннями, оскільки більше крові потрапляє до легень.

Часто ця вада є випадковою знахідкою під час Ехо-КГ.

Лікування відкритої артеріальної протоки

У новонароджених відкрита артеріальна протока все ще може закритися самостійно,

лікар кардіолог буде спостерігати за нею.

Якщо ж симптоми серцевої недостатності є вираженими, дитина недоношена, ВАП великого розміру, тоді лікар рекомендуватиме закриття медикаментозним або хірургічним шляхом.

Новонародженим призначають такі ліки, як індометацин або ібупрофен чи парацетамол

Ці ліки ефективні лише для новонароджених!

У немовлят і дітей старшого віку варіанти закриття включають хірургічне втручання або закриття шляхом катетеризації серця за допомогою спеціального пристрою або спіралі.

Відкрита артеріальна протока (ВАП)

Ризик ускладнень при будь-якому з цих методів лікування є низьким і залежить від стану дитини до лікування.

Якщо протоку не закрити, то вада ускладниться розвитком легеневої гіпертензії, тому слід приходити на контрольні огляди кардіолога прислухатися до його рекомендацій, щоб не допустити життєво загрожуючих ускладнень.

Джерела: https://www.heart.org/en/health-topics/congenital-heart-defects/about-congenital-heart-defects/patent-ductus-arteriosus-pda