Скринінг, профілактика і лікування високого артеріального тиску у дітей

Коли ми чуємо про високий артеріальний тиск, відомий як гіпертензія, то уявляємо собі бабусів і дідусів, а не активних і енергійних дітей.

Але насправді ця проблема може виявлятися у будь-якому віці.

Артеріальна гіпертензія — це стійке підвищення артеріального тиску, причому тиск перевищує норму під час повторних вимірювань упродовж певного часу. У дітей і підлітків артеріальний тиск зазвичай підвищується відповідно до віку і зросту. Відтак нормальне значення артеріального тиску для вашої дитини буде змінюватися щороку так само, як змінюватимуться нормальні значення її зросту і ваги.

В Україні підвищений АТ останнім часом стали діагностувати частіше в осіб віком до 18 років. За різними даними, ця частота становить від 2 % до 20 % випадків. Так, серед старшокласників цей показник становить 18 %, а серед хлопців-підлітків сягає і 25,1 %.

Однак артеріальна гіпертензія часто залишається непоміченою і відповідно не лікується.

За останніми даними, поширеність артеріальної гіпертензії становить майже 3,5 % серед дітей із нормальною масою тіла та 15–25 % – серед дітей із надлишковою вагою.

Для розуміння: статистичні дані про артеріальну гіпертензію у підлітків також доволі відрізняються.

Рання діагностика відіграє ключову роль

Якщо підвищений артеріальний тиск не виявити в молодому віці, він може залишатися не діагностованим роками і призведе до пошкодження органів- мішеней.

Що таке артеріальний тиск?

Термін артеріальний тиск фактично відноситься до двох окремих вимірювань:

Систолічний артеріальний тиск — це найвищий тиск, який досягається в артеріях, коли серце викачує кров для забезпечення системної циркуляції усього тіла. Та діастолічний артеріальний тиск – це набагато нижчий тиск, який виникає в артеріях, коли серце розслабляється, щоб наповнити кров’ю організм між ударами.

Якщо один або обидва показники тиску перевищують діапазон, виявлений у здорових людей того самого віку та статі, це називається артеріальною гіпертензією.

За сучасними уявленнями, нормальним у дітей і підлітків вважають систолічний (АТс) і діастолічний (АТд) тиск, рівень якого нижчий за 90 перцентиль кривої розподілу АТ для відповідного віку, статі та зросту. АТ у межах 90–95 перцентилів вважають високим нормальним, але діти, які мають АТ у цьому діапазоні, є групою ризику для розвитку АГ.

Для того, щоб стверджувати, що у дитини є підвищений тиск, АТ повинен визначатися вище 95 перцентилю тричі і більше разів.

Скринінг дітей на артеріальну гіпертензію

Артеріальна гіпертензія – це складний діагноз у дітей, оскільки на артеріальний тиск може впливати багато факторів, таких як зріст, вік і стать.

Американська академія педіатрії рекомендує, щоб діти проходили щорічні скринінги підвищеного артеріального тиску під час профілактичних візитів до педіатра, починаючи із 3-річного віку.

Сімейний лікар чи педіатр повинен тричі виміряти дитині артеріальний тиск та зафіксувати середнє значення. Якщо він підвищений, дитину необхідно скерувати на консультацію до кардіолога, щоб виявити причини гіпертензії та попередити ураження інших органів і систем.

Недоношені немовлята, які мали низьку вагу при народженні і тривалий час перебували в лікарні на штучній вентиляції, можуть потребувати перевірки артеріального тиску раніше ніж у 3 роки. Дітям із вродженими вадами серця, які отримують ліки, які можуть підвищувати артеріальний тиск, або які мають інші захворювання, також можуть мати більший ризик розвитку артеріальної гіпертензії.

Порада батькам: попросіть свого педіатра вимірювати артеріальний тиск вашій дитині під час кожного профілактичного огляду, щоб вчасно запідозрити проблему.

Які найбільш часті причини розвитку артеріальної гіпертензії?

Артеріальна гіпертензія у дітей майже завжди протікає безсимптомно, тобто без помітного дискомфорту для дитини.

У віці до 7 років понад 50% гіпертонії викликано ожирінням. Цей показник зростає до 85-95% до досягнення підліткового віку. Таким чином, здорові харчові звички – без переїдання і з переважанням в раціоні продуктів із низьким вмістом солі, низьким вмістом цукру та значним вмістом фруктів і овочів та фізична активність надзвичайно важливі як упродовж перших років дитинства, так і усього життя.

Діти старшого віку, особливо із зайвою вагою, частіше мають первинну гіпертензію. Цей тип гіпертензії виникає сам по собі, без основного захворювання.

Коли артеріальний тиск є значно вищим вікової норми, це також може бути симптомом іншої серйозної проблеми –  захворювання нирок чи вроджених вад серця, захворювань нервової чи ендокринної систем.

Також слід згадати і про гіпертензію білого халата (White Coat Hypertension – WCH). Це такий феномен, коли показники артеріального тиску під час вимірювання лікарем виявляються вищими 95 перцентиля, але залишаються нормальними при вимірюванні тиску вдома.

Гіпертензію білого халата визначають за допомогою добового амбулаторного моніторингу артеріального тиску, коли високі рівні тиску не перевищують 25 % добового часу.

Діагностика артеріальної гіпертензії у дітей

Якщо у вашої дитини високий артеріальний тиск, ваш педіатр скерує вас до дитячого кардіолога для визначення першопричини. Лікар призначить аналізи сечі та крові, інструментальні методи діагностики, такі як Ехо-кардіографічне обстеження серця та ультразвук внутрішніх органів: нирок, наднирників і щитовидної залози, додаткові консультації окуліста та невролога.

Оскільки захворювання нирок є основною причиною вторинної артеріальної гіпертензії у дітей, кардіолог також може скерувати дитину до дитячого нефролога, який, окрім аналізів крові та сечі, додатково ще призначить дослідження нирок.

Якщо причину високого тиску виявити не вдасться, дитині поставлять діагноз есенціальна чи первинна гіпертензія — слово есенціальна означає, що причину виявити не вдалося.

Що таке есенціальна артеріальна гіпертензія?

У більшості дітей і підлітків конкретна причина артеріальної гіпертензії гіпертонії не визначається. Лікар уважно вивчить історію хвороби дитини, визначить наявність супутньої патології, розпитає чи немає артеріальної гіпертензії в родині, адже спадковість її становить близько 50%, а також визначить фактори ризику, як низька вага при народженні, чи надлишкова вага.

Лікування та профілактика високого артеріальної гіпертензії

Лікування високого артеріального тиску у дітей першої лінії полягає у зміні способу життя. Діти з надмірною вагою або ожирінням частіше хворіють на гіпертензію. Крім того, зайва вага іноді є єдиною причиною гіпертензії у дитини чи підлітка. Люди з надмірною вагою також частіше мають інші фактори ризику серцевих захворювань, як гіперхолестиренемія, діабет і гіпертрофія лівого шлуночка – аномальне потовщення серця.

• Тож якщо ожиріння є можливою причиною АГ, першим важливим кроком буде праця для схуднення дитини. Успіх напряму залежить від батьків і від раціону харчування родини. Також ваш педіатр повинен взяти це і під свій контроль. Втрата ваги не тільки знизить артеріальний тиск, але й принесе багато інших переваг для здоров’я.
  • Обмежте сіль у раціоні дитини. Обмеження солоної їжі допоможе знизити рівень артеріального тиску у більшості пацієнтів. Основними джерелами солоної їжі є хліб, м’ясні делікатеси, піца та їжа, приготована поза домом. Тож, просто заберіть сільничку зі столу!
  • Будьте обачні, купуючи готові продукти в магазині. Більшість консервованих харчових продуктів містять багато солі, тому уважно перевіряйте етикетки, щоб переконатися, що до них додано невелику кількість солі або її зовсім немає.
  • Старайтесь, щоб ваш підліток мав щонайменше 60 або більше хвилин помірної або інтенсивної активності щодня — виберіть такий вид спорту, який прискорить серцебиття, наприклад біг, футбол, теніс або стрибки. Кардіонавантаження сприяють зниженню артеріального тиску впливаючи на кровоносні судини та серце, вони дуже корисні, навіть якщо під час цього не втрачається вага.
  • Заохочуйте дитину якнайменше часу проводити сидячи. Обмежте комп’ютерні/відео/планшетні ігри та перегляд телевізора до 2-х годин на день.
  • Стежте, щоб у раціоні дитини щоденно були присутні свіжі овочі, фрукти і нежирні молочні продукти.
  • Зведіть кількість солодких напоїв до мінімуму. Виключіть порожні калорійні напої, такі як сік, газована вода та солодкий чай. Натомість збільшіть споживання води.
  • Споживайте продукти з низьким вмістом холестерину.

Коли артеріальний тиск необхідно лікувати ?

Якщо зміни способу життя не дають результатів, і артеріальний тиск все ще дуже високий, тоді необхідно розпочинати медикаментозне лікування.

Рекомендації AAП рекомендують розпочинати прийом препаратів для зниження артеріального тиску, якщо зміни способу життя не сприяють зниженню артеріального тиску дитини, або якщо вона має супутню патологію як-от діабет чи захворювання нирок, або є докази пошкодження органів внаслідок гіпертонії, такі як гіпертрофія лівого шлуночка або гіпертензія зберігається після шести місяців після зміни способу життя.

Існує цілий ряд антигіпертензивних препаратів, ефективність яких вже давно перевірена та підтверджена. Загальна кількість дітей, яким виписують антигіпертензивні ліки, невелика – близько 1% або менше.

Які найбільш часті ускладнення АГ?

Якщо вчасно не розпочати лікування діти з високим АТ, мають ризик мати його і у дорослому віці. Це загрожує розвитком таких ускладнень як інсульт, інфаркт та серцева недостатність.

Дорогі батьки ! запроваджуйте вдома корисні звички, які допоможуть закласти фундамент для здорового життя. Взаємодійте з лікарем вашої дитини, будьте прикладом і більше часу приділяйте руху і ви закладете звички, які допоможуть вашій малечі рости здоровими і щасливими!

На цьому шляху з вами завжди ваші педіатри, адже ми піклуємось про найцінніше – здоров’я ваших дітей!