Надшлуночкова (суправентрикулярна) тахікардія (СВТ)

Надшлуночкова (суправентрикулярна) тахікардія (СВТ)

Це прискорене серцебиття.

При СВТ серія передчасних скорочень передсердь прискорює серцевий ритм. Прискорене серцебиття (аритмія) не дозволяє шлуночкам наповнитися достатньою кількістю крові, оскільки електричний імпульс змушує серце працювати занадто швидко.

Нормальне серцебиття

Прискорене серцебиття

Суправентрикулярна тахікардія є найпоширенішою аритмією серед немовлят та дітей.

Існує багато типів СВТ, але найпоширеніша форма у дітей виникає тоді, коли між верхньою і нижньою камерами серця є додатковий провідний шлях.

Симптоми надшлуночкової тахікардії у дітей можуть включати

✅Прискорене серцебиття – дискомфортне відчуття, викликане сильним і швидким биттям серця.

✅Прискорене серцебиття, яке виникає раптово

✅Біль у грудях

✅Запаморочення

✅Синкопе (непритомність або втрата свідомості), що рідко трапляється при СВТ

Симптоми серцевої недостатності (виражена слабість, задишка) проявляються, якщо напад триває більше 24 години.

Особливо це стосується новонароджених і немовлят, які не можуть сказати, що їх турбує прискорене серцебиття.

Симптоми СВТ у немовлят малопомітні і часто включають відмову від їжі, блювоту або загальне зниження рівня активності та пильності дитини.

Відтак при огляді лікар завжди повинен рахувати частоту серцевих скорочень у дитини.

Пацієнти з СВТ зазвичай не мають жодних симптомів у міжприступному періоді.

Суправентрикулярну тахікардію підозрюють, коли лікар визначить дуже прискорене серцебиття (>200 уд\хв) під час нападу.

Для підтвердження діагнозу необхідно зробити електрокардіограму (ЕКГ), на якій реєструється електрична активність серця.

Важливо зробити запис ЕКГ під час приступу. Якщо це неможливо, тоді лікар поставить холтер ЕКГ для безперервного запису серцевого ритму дитини протягом 24 годин.

Епізоди надшлуночкової тахікардії зазвичай припиняються самостійно.

Багато дітей з СВТ переростають аритмію до свого першого дня народження.

Для дітей, які продовжують мати симптоми СВТ, може знадобитися лікування:

Вагусні проби

Старші діти можуть навчитися робити вагусні проби, щоб спробувати сповільнити або зупинити епізод прискореного серцебиття.

✅Затримати дихання і натужитися (Маневр Вальчальви)

✅Занурення обличчя в крижану воду (пірнаючий рефлекс), чи прикладання льоду на обличчя

✅Кашель

Ліки

Якщо тахікардія не зупиняється самостійно або за допомогою вагусних проб, лікар призначить щоденний прийом ліків для попередження виникнення СВТ. Під час приступу необхідним є внутрішньовенне введення ліків, які негайно зупиняють прискорене серцебиття в умовах стаціонару.

Залежно від віку дитини, тяжкості приступів та частоти симптомів, кардіолог може порекомендувати процедуру катетерної абляції для остаточного усунення СВТ.

Під час абляції в магістральну судину на нозі встановлюють катетер, потім катетери просуваються вгору по венах до серця. Електричні сигнали від катетерів допомагають знайти зайве електричне вогнище, яке усувається.

Процедура займає кілька годин, і більшість дітей можуть піти додому в той же день.

Після успішного лікування за допомогою абляції у вашої дитини не повинні виникати повторні епізоди СВТ.

Джерела і фото: