Гінекомастія у підлітків: коли поспішати до лікаря?

У сина збільшилися груди…

Не лякайтесь, давайте розберемось разом!

Гінекомастія у дітей або доброякісна гіперплазія залозистої тканини – це фізіологічне явище. Відразу спішимо сказати добру новину – воно мине самостійно за умови правильного харчування і достатнього фізичного навантаження.

Причини

У дітей зустрічається 2 форми:

1. гінекомастія новонароджених – у крові малюка залишаються у надлишку материнські естрогени (жіночі статеві гормони), також із сосків можуть з’являтися світло-жовті виділення, з цим нічого не робимо – це транзиторний стан;
  2. підліткова гінекомастія (гінекомастія перехідного віку) – трапляється у віці 11-15 років, вона пов’язана з дисбалансом статевих гормонів, статевий розвиток може відбуватися нормально.

Підлітки зазвичай відчувають ущільнення або припухлість за соском, причому збільшення залози відбувається поступово. Отут будьмо уважні, бо воно не повинно перевищувати 4 см в діаметрі. Збільшення залози більше 4 см в діаметрі або таке, що швидко збільшується, може бути пов’язане з патологією.

Інші причини дитячої гінекомастії:

• прийом деяких ліків,
  • пухлинні утворення, які продукують естрогени,
  • хвороби ендокринних залоз: гіпотиреоз (зниження рівня гормонів щитовидної залози), гіпогонадизм (недостатність вироблення статевих гормонів), гіперпролактинемія (підвищення рівня пролактину – гормону гіпофіза, який необхідний для росту і розвитку молочних залоз, вироблення молока),
  • цироз, що супроводжується зниженням функції печінки, при цьому в організмі підвищується рівень жіночих статевих гормонів.

Ознаки патологічної гінекомастії:

• якщо вона з’явилася в іншому віці, а не неонатальному чи підлітковому
  • якщо виникла у хлопчиків перед підлітковим віком, коли у них ще немає вторинних статевих ознак
  • швидке прогресування
  • збільшення у діаметрі більше 4 см
  • якщо не минає через 1 рік або після 17 років.

Зверніться до свого педіатра, якщо у вашого підлітка спостерігається збільшення молочних залоз, він скерує на аналіз крові для визначення рівня деяких гормонів, та може скерувати на консультацію до ендокринолога чи до хірурга, які вже визначать, чи є покази до медикаментозного лікування з метою усунення гормонального дисбалансу чи хірургічного втручання для видалення надлишкової тканини молочної залози.

Ми піклуємось про найцінніше – здоров’я ваших дітей!